Bekkenklachten tijdens of
na je zwangerschap

De meeste bekkenklachten ontstaan tijdens of na de zwangerschap. Bekkenpijn tijdens je zwangerschap kan komen door hormonale veranderingen, een verandert beweegpatroon of een te hoge of te lage spierspanning van je bekkenbodemspieren. Na de zwangerschap kunnen bekkenklachten aanwezig zijn door een zware bevalling, langdurige persfase of verminderde spierkracht. Bekkenklachten kunnen zeer divers zijn van pijn tot ongewenst urineverlies of stuitpijn.

Om jouw klacht goed te kunnen behandelen, vindt er een uitgebreid intakegesprek en onderzoek plaats (let op: uitwendig). Hierbij gaan we opzoek naar de oorzaak van jouw klacht. Omdat sommige bekkenklachten behoorlijk complex kunnen zijn, heeft Mamar fysiotherapie intensieve samenwerkingen met geregistreerde bekkenfysiotherapeuten.

.diverse Bekkenklachten​​​​​​​

• Pijn of stijfheid in bekken of onderrug
  • Stuitpijn
  • Urineverlies
  • Zwaar gevoel in bekken
  • Pijn bij vrijen

KRijg grip op jouw klacht!

Je bekken is doorgaans een zeer stabiel en stevig gewricht. Dit zorgt voor stabiliteit wat nodig is tijdens beweging zoals lopen, bukken of tillen. Tijdens je zwangerschap verandert er veel. Je beweegt minder of anders en je hormonen zorgen voor het soepeler worden van je bekkengewricht. Dit vraagt om goede spieractiviteit van jouw lichaam.

Aan de hand van een persoonlijk behandelplan werken we aan vermindering van klachten. Spiertraining, optimaliseren van ademtechniek, ontspanning en beweegadviezen komen vaak terug in het behandelplan.

Belangrijk: Mamar werken wij bewust contractvrij en met vaste tarieven om de beste behandelingen te kunnen bieden.
​​​​​​​Check vooraf bij je verzekeraar de vergoeding.

Heb je een vraag of wil je een intake plannen?

Laat dan je gegevens achter, we vertellen je graag meer!