Leestijd: 5 tot 10 minuten
Auteur: Marjolein ter Wielen

Hoofdpijn of een zeurend bandgevoel rond het voorhoofd?

Als je eens hoofdpijn ervaart, weet je helaas hoe beperkend het is. Minder concentratie, een korter lontje en vermoeidheid kunnen een bijkomend gevolg zijn van hoofdpijn. Sommige vrouwen met veel hoofdpijnklachten kunnen minder goed prikkels verdragen of moeten zelfs in bed liggen bij klachten. Dit heeft enorm veel impact op jouw dagelijks functioneren. Een nadeel van regelmatig hoofdpijn ervaren, is dat je vaak onbewust al bezig bent met: 'wanneer komt het weer?' of 'als ik dit doe, krijg ik vast weer hoofdpijn'. Hierdoor kan de hoofdpijn zelfs je leven beheersen op het moment dat de klachten (nog) niet aanwezig zijn. Kortom: tijd om hoofdpijn te behandelen!

.

Spierspannings-

hoofdpijn

Er bestaan veel verschillende typen hoofdpijn. Helaas zijn niet alle soorten hoofdpijn even goed te behandelen. Spierspanningshoofdpijn komt verre weg het meeste voor. Dit is een vorm van hoofdpijn die gelukkig met fysio wel goed te behandelen is! Spierspanningshoofdpijn is een drukkende zeurende pijn, vaak een bandgevoel net boven of achter je ogen. In de onderstaande afbeelding wordt in het rood het pijn- en klachtengebied bij spierspanningshoofdpijn weergegeven. ​​​​​​​

Oorzaken van spierspanningshoofdpijn

Spierspanningshoofdpijn komt voort uit, zoals de naam al aangeeft, je spieren. De hoofdpijn ontstaat mede door een langdurig hoge spierspanning in de spieren van je nek, hals en mogelijk soms ook je kaakspieren. Door deze hoge spierspanning ontstaan er spierknopen in de spieren. Deze spierknopen worden triggerpoints genoemd. Een nadeel van triggerpoints is dat ze één pijn geven op de plek in de spier zelf en twee een uitstralingspijn geven. Dit uitstralingsgebied is met rood aangeduid in de afbeelding onderstaand. De pijn in dit uitstralingsgebied van de triggerpoint is vaak zeurend van aard.Een aanhoudende hoge spierspanning in je spieren ontstaat meestal onbewust, je hebt het zelf niet door. Dit kan komen door een hogere oppervlakkige ademhaling, drukte op je werk of in je dagelijks leven, onvoldoende ontspanning of een ongunstige (werk)houding. Om de klachten te behandelen richten wij ons op de oorzaak: hoe ontstaat de hoge spierspanning bij jou en hoe voorkom je dit? En op het gevolg: het verlagen van de spierspanning. Hierdoor verminderen de klachten en ervaar jij uiteindelijk niet meer die enorm belemmerende hoofdpijn. Is dit herkenbaar voor jou? Neem dan gerust vrijblijvend contact op om te horen wat Mamar fysiotherapie voor jou kan betekenen.

Benieuwd naar meer interessante artikelen?

Heb je een vraag of wil je een intake plannen?

Laat dan je gegevens achter, we vertellen je graag meer!